Wordt deze mail niet goed weer gegeven? Bekijk hem dan online
   
NIEUWSBRIEF GEVULD MET ERVARINGEN EN BELEVENISSEN VANUIT HET ONDERWIJS!

NIEUWSBRIEF GEVULD MET ERVARINGEN EN BELEVENISSEN VANUIT HET ONDERWIJS!

   
Studiemiddag cultuur Basisschool Sint Lambertus Vessem

Studiemiddag cultuur Basisschool Sint Lambertus Vessem

    Vessem

Stel je eens voor:

een school waarin de juf / meester en de kinderen samen de wereld waarin wij leven tastbaar maken, waarin je openlijk mag dromen, waarin je tijd krijgt om te dromen en waarin je kaders krijgt als je die nodig hebt... Wat zou het opleveren als we niet alles in het leven meetbaar proberen te maken?

Deze denkbeeldige brief naar minister Arie Slob vormde het vertrekpunt van de studiemiddag over cultuur op basisschool Sint Lambertus. Om een start te maken met het ontwikkelen van een gezamenlijke visie, nodigden we Robin Brugman van Cult-Lab uit. Hij daagde ons uit na te denken over creativiteit. We keken terug naar een moment in onze eigen jeugd waarin we geprikkeld werden door creativiteit. En we keken vooruit: wat willen wij onze kinderen meegeven? Aan het einde van de middag verzamelden we termen die voor ons van belang zijn. Voor ons wordt de uitdaging om deze termen werkelijkheid te laten worden. In april gaan we hiermee aan de slag zodat we stapje voor stapje dichterbij onze droom komen; een school waarin de juf / meester en de kinderen samen de wereld waarin we leven tastbaar maken, waarin je openlijk mag dromen en waarin je tijd krijgt om te dromen…

Basisschool Lambertus in Netersel werkt samen met de verenigingen uit het dorp!

Basisschool Lambertus in Netersel werkt samen met de verenigingen uit het dorp!

    Netersel

Pepernotenparty

Zondag 18 november 2018 organiseerde PUUR Poporkest in samenwerking met het oranje comité en de basisschool de PUUR Pepernotenparty als afsluiting van het jubileumjaar van PUUR Poporkest. Alle kinderen van de basisschool hebben hier hun steentje aan bijgedragen d.m.v. een dansje, liedje of samen musiceren met een zelfgemaakt muziekinstrument of een bestaand instrument. Van tevoren hebben ze samen met leden van PUUR geoefend en andere voorbereidingen getroffen. Het was een groot feest en wat zijn we trots op alle kinderen.

800 jaar Netersel

Netersel bestaat dit jaar 800 jaar en gaat dit vieren en herdenken. Er zijn allerlei werkgroepen en activiteiten gepland.De geschiedeniswerkgroep van 800 jaar Netersel is in de groepen 5 t/m 8 een gastles komen verzorgen. We hebben o.a. foto's van oude kaarten gezien en een foto van het oudste document waarop de naam van Netersel te lezen is. Ook hebben de kinderen geleerd dat grachten gebruikt werden om ervoor te zorgen dat mensen altijd verse vis konden eten.

Basisschool Wereldwijs werkt met IPC

Basisschool Wereldwijs werkt met IPC

    Eersel

Dit schooljaar is basisschool Wereldwijs uit Eersel gestart met het werken met IPC (International Primary Curriculum).

IPC is een geïntegreerde werkwijze door de gehele school waarbij gewerkt wordt vanuit thema's. In IPC zitten de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, mens en maatschappij, creatieve vakken, muziek, techniek, ICT en bewegingsonderwijs verwerkt. Daarnaast richten alle thema's zich op internationaal denken. 

Tijdens het werken met IPC werken kinderen aan persoonlijke doelen, kennisdoelen en vaardigheidsdoelen, die verworven worden middels onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren.

Onlangs is er in cluster 3 (groep 5 en 6) gewerkt aan het thema "Mode". Dit startte met een spetterende openingsmodeshow door de leerkrachten, vervolgens hebben leerlingen hun eigen leervragen bedacht. Dit resulteerde onder andere in een bezoek aan het Textielmuseum in Tilburg, in beeld brengen van de klederdracht door de jaren heen, naailes van moeders en oma's, het ontwerpen en maken van kleding en als afsluiting een spetterende modeshow van de kinderen zelf voor ouders en grootouders. 

Dankzij deze verandering in het onderwijs is de betrokkenheid en actieve leerhouding van de leerlingen enorm vergroot en zijn de kinderen meer eigenaar en deelgenoot van het onderwijsproces geworden. 

BS Het Palet

BS Het Palet

    Hapert

Dit schooljaar zijn we op basisschool Het Palet actief aan de slag gegaan met de scholing van de leerkrachten op het gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. Dit scholingstraject is voortgekomen uit een sterke behoefte aan het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden op dit gebied. Op Het Palet willen we de verwondering, nieuwsgierigheid, creativiteit en intrinsieke motivatie van kinderen aanspreken. De eigentijdse methodes Blink Wereld en Kleuterlab richten zich op deze aanpak en leiden tot kennis, inzichten en vaardigheden van de 21e eeuw.
Met de beschikbare gelden vanuit het CMK traject is deze scholing gefinancierd. De school heeft eerst samen met Jilles Verbeek van Kunstloc ambities geformuleerd rondom het ontdekkend en onderzoekend leren en heeft de wens geuit zaakvakken, taal en rekenen te koppelen aan creatieve kunstvakken, met als doel tot betekenisvolle activiteiten te komen. 

We zijn begeleid in de hulpvraag: Hoe ga je na de ontdekkende en oriënterende fase binnen het creatief leerproces (vanuit prikkeling/verwondering) verder in de begeleiding naar onderzoek, creativiteit en redeneren, ordenen, verklaren (betekenisgeving)? Hoe leer je kinderen goede onderzoeksvragen stellen? Hiervoor hebben we diverse tools gekregen. Hoe kun je onderzoeken of een onderzoeksvraag geschikt is? Hoe stel je als leerkracht kaders, zodat het onderzoek van de kinderen uitvoerbaar is en meetbaar is? Robin Brugman begeleidt het bovenbouwtraject. De procesgerichte didactiek vraagt ook andere vaardigheden van de leerkracht en met behulp van deze trainingen, merken we dat we als leerkrachten ook volop in het onderzoekstraject zitten. 

De leerkrachten van Unit 1 starten eind maart met training van Kleuterlab. Zo staan we met het team van Het Palet sterk voor een onderwijsconcept dat kinderen voorbereidt op de toekomst.

Verder wordt er met de CMK-gelden binnen onze school een impuls op de discipline 'drama' gegeven. David Vermeulen van Studio Zolder helpt ons hierbij. Samen met leerkrachten en leerlingen werkt hij aan een implementatie van 'drama' op Het Palet.

BS De Disselboom bezocht de voorstelling LEJO

BS De Disselboom bezocht de voorstelling LEJO

    Wintelre

ICC-er Francien van der Aalst bezocht met haar klas de voorstelling!

Wat een prachtige muzikale orkestvoorstelling hebben we gehad. De kinderen, ouders die meereden en leerkrachten waren razend enthousiast. Wat was dit knap in elkaar gezet. En wat een perfecte organisatie in de Kattendans. Over alles was nagedacht.  Zelfs directeur Jane v.d. Heijden van de school merkte bij tergkomst op school het enthousiasme van de kinderen. Ze wilden alles vertellen. En ze wisten ook werkelijk alles na te vertellen.

EEN HELE GROTE PLUIM VOOR IEDEREEN DIE HIERAAN MEEGEHOLPEN HEEFT VOOR ZO'N mooie, leerzame voorstelling. Dat mag best wel eens benoemd worden.

CV de Muggezifters op de Bladelse basisscholen

CV de Muggezifters op de Bladelse basisscholen

    Gemeente Bladel

Middels het lesprogramma: Carnavals Academy: “de mens achter de mug” investeert CV de Muggezifters in de jeugd.

Voor de groepen 4 t/m 8 zijn er gastlessen gegeven op de Bladelse basisscholen. De inhoud van deze lessen variëren van hoe wordt je Prins(es) tot zittingsavonden en wagens bouwen voor de optocht. Ook wordt er muziekles gegeven door een heuse muziekdocent van het Pius X college waarbij kinderen komen tot een eigen Carnavalskraker.

Al deze lessen worden gegeven door leden of oud prinsen van de Carnavalsvereniging omdat de vereniging zich er van bewust is dat de jeugd de toekomst heeft.

Vooral het afgelopen jaar zijn er veel zaken bij de vereniging verandert en vernieuwd waar ze de jonge jeugd graag in mee wilde nemen. Ook deze zaken zijn allemaal besproken tijdens de Carnavals Academy op de basisscholen in Bladel.

Bezoek aan de voorstelling Ko met de Vlo

Bezoek aan de voorstelling Ko met de Vlo

18 maart 2019     Bergeijk

Een verslag van Tije en Lena, leerlingen groep 6 BS Pr. Beatrix Bergeijk.

Ko met de Vlo

We zijn met de Prinses Beatrix school, groep 5 en 6, naar de Kattendans geweest. Daar hebben we Ko met de Vlo gezien.  Dat is een theatervoorstelling  met een toverlantaarn. Die waren 100 jaar geleden populair. Vroeger werden die veel gebruikt. Door de projectie van de lantaarn kreeg je een schaduw op een doek. Ko met de vlo is een projectie verhaal, Ko is een hond met vlooien  En Ko woont in de vuilnisbak totdat een meisje hem vond die hem in huis haalde. Maar helaas kreeg ze niet alleen de hond maar ook de vlooien. Ze deed hem meteen in bad omdat ze zelf allemaal rode bulten kreeg van de vlooien. En ze hadden live muziek ze gebruikten allemaal raren dingen. Van een föhn (het geluid van een stofzuiger) ranja bubbels (tot geluid van regen) Het was heel emotionele voorstelling. We hebben er van genoten.

Dementieproject leerlingen BS St. Lucy en ouderen op locatie Kerkebogten in Eersel

Dementieproject leerlingen BS St. Lucy en ouderen op locatie Kerkebogten in Eersel

    Steensel

De gemeente Eersel wil met het basisonderwijs werken aan het doorbreken van het taboe rondom dementie, het vergroten van kennis en het bevorderen van contact tussen de generaties. Daar willen we graag aan meewerken, want de kinderen zijn wel bekend met de term dementie, maar kunnen nog niet goed omschrijven wat het inhoudt. Laat staan hoe je ermee omgaat. Nadat het voor de kinderen duidelijker werd wat dementie is, konden ze leuke en sociale oplossingen bedenken om mensen met dementie te helpen. Ze zijn erg bereid om ze te helpen, al is dat dag in dag uit. 

 

Na deze gastles, gegeven door de GGD, waren we klaar voor ons bezoek aan de Kerkebogten. Een beetje spannend was het wel! Er zaten heel veel ouderen op ons te wachten. De ontmoeting van vandaag had als doel elkaar te leren kennen, jong en oud. Gewapend met tassen vol met waardevolle, mooie en leuke spullen gingen we kennismaken. De meegebrachte spullen gaven een opening om met de ouderen in gesprek te gaan en herinneringen uit het verleden op te halen en te delen. 

Er werd volop gekletst, voor het ene kind en oudere, makkelijker dan voor de ander. Maar als er geen gespreksstof meer was, was er altijd nog tijd voor een spelletje of het bekijken van een fotoboek. 

Na een uitgebreid afscheid werden we uitgezwaaid. Op naar de volgende bijeenkomst, waar we samen met de ouderen een kunstwerk gaan maken. 

De kinderen keken uit naar de volgende ontmoeting. Een veel gestelde vraag was: “Mag ik weer werken met “mijn” oudere?”. 

Deze keer gingen we een herinneringscollage op een canvasdoek maken. Iedereen koos een tafel en ging aan de slag. Mooie gesprekken ontstonden er: “Wat gaan we maken, welke kleur gebruiken we, knutselde u vroeger ook, zal ik u helpen “ 

Talenten van kinderen die in de klas niet zichtbaar waren, zag je hier vorm krijgen. Ik heb, als leerkracht enorm genoten van deze momenten. Ook de kinderen hebben genoten en veel geleerd. Dit kun je ze in de klas niet leren! Kortom een project dat ik iedere school kan aanbevelen!!

De Cultuurestafette op het Pius X-College Bladel

De Cultuurestafette op het Pius X-College Bladel

    Bladel

Aanleiding voor het initiatief van de cultuurestafette was de wens dat het mooi zou zijn om meer samen te doen. Een groepje docenten van een aantal verschillende secties spraken deze wens vorig schooljaar naar elkaar uit. De droom daarbij was om in de toekomst, via verschillende stappen uit te komen bij een “Cultuurfestival Pius X” waarbij schoolbreed een hele dag/week in het teken staat van kunst en verschillende culturen.

Omdat het Pius X-College zo’n grote school is, met heel veel verschillende afdelingen is daarop besloten daar in stappen naartoe te werken en eerst eens klein te beginnen; 

Zo is het idee ontstaan van een cultuurestafette, waarbij steeds een andere kunstzinnige/culturele activiteit wordt gedaan met steeds een andere groep leerlingen.

Niet de hele school hoeft meteen op zijn kop te worden gezet, maar is er wel continuïteit in de aandacht voor culturele vorming en burgerschapsvorming.

Dit schooljaar zijn we begonnen met een pilot.

In een trailer werden leerlingen opgeroepen om mee te doen en zich op te geven voor de Cultuurloperestafette “Laat zien wat je doet aan Kunst en cultuur op het Pius X”. 

Vervolgens zijn verschillende klassen/kleine groepjes leerlingen uit een klas, een kort filmpje gaan maken onder begeleiding van een gastdocent film maken, Ruud de Pinth.

Zij bedenken het plot, de shots en filmen zelf op locatie. Daarna bekijken ze samen met de filmmaker de filmbeelden en bedenken samen een passende montage. De filmpjes worden getoond via Pius X tv; een wekelijks online tv-programma van de school op de eigen website.

Iedere twee maanden laten we een filmpje te maken en wordt deze uitgezonden.

Dankzij een subsidie vanuit Cultuurplaza de Kempen kunnen we het project bekostigen.

De eerste resultaten zijn heel divers en verrassend. Leerlingen mogen zich wel nog meer zelf gaan opgeven, nu worden groepjes vaak door de docenten voorgesteld.

Doel voor komend schooljaar is dus dat we doorgaan met het project en het nog meer gaat leven onder de leerlingen en binnen de school.

Dan hopen we op nog meer leuke, verrassende, grappige en enthousiaste filmpjes van leerlingen die laten zien wat er allemaal gebeurt op onze school aan Kunst en Cultuur. En wie weet, het jaar erop eens gaan nadenken over andere projecten en de vorm van een schoolbrede cultuurdag… :)

Marjan Wester-Offerman, docent beeldende vakken op het Pius X-College Bladel.

 

Uitzendingen van Pius X tv en de cultuurestafette (week 47 de trailer), (week 2 Passieproject) zijn terug te vinden op: https://www.piusx-college.nl/pius-x-tv/


 

Samenwerking BS De Regenboog en ouderen met dementie in het Hofhuys

Samenwerking BS De Regenboog en ouderen met dementie in het Hofhuys

    Bergeijk

Al enkele jaren mogen de kinderen van groep 5/6 van basisschool De Regenboog in Bergeijk deelnemen aan een project waarin gewerkt wordt met dementerende ouderen.
Dit jaar werd de kinderen in samenwerking met Cultuurplaza een workshop aangeboden waarbij er scenes werden geschreven. Deze scenes ontstonden naar aanleiding van gesprekken tussen ouderen en kinderen. De scenes werden heuse toneelstukjes en zijn in het Hofhuys uitgevoerd door zelfgemaakte poppen van papier. Er ontstond hierbij een prachtige wisselwerking tussen oudere en kind, waarin leeftijd geen rol meer speelde, maar interactie en fantasie des te meer. De kanjers van groep 5/6 maakten door middel van drama contact met dementerenden en vonden het fantastisch om de mensen in het Hofhuys beter te leren kennen en ze een paar fijne momenten te laten beleven. Een groot succes!